Weensgaard - En MTB kører

Cykel vægt

30-10-2014
Hvorfor gå så meget op I vægt på cyklen??? Det er et spørgsmål jeg ofte får fra venner og bekendte, og det kan da også virke helt skørt at skifte en del for at spare 50 g. Når man køre ud i skoven og starter med at kører ned igennem et kæmpe mudder hul.

Det er ikke altid en fordel at spare vægt. Køre man med en meget let frempind, kan den være dårlig til at overføre de kræfter man ligger i den. Pedalerne skal være nogen som passer til en og den måde man køre på, og hvis en tungere pedal gør at man føler dig mere sikker, er det jo helt sikkert den man bør vælge, frem for en lidt lettere model. Sadlen er heller ikke noget godt sted at spare 40 g. hvis det betyder at du ikke sidder godt mere. Så alt med måde.

Og hvorfor ikke bare tabe sig 3 kg, det koster ikke noget… og ja, hvis du vejer 20 kg for meget, kan det være et godt sted at starte. Men at tabe sig 2 kg. er bestemt ikke det samme som at gøre cyklen 2 kg lettere. Kropsvægten er dynamisk hvor cyklens vægt er mere stationær. Man flytter sin kropvægt hele tiden mens man køre og kan drage fordel af sin kropsvægt i sving og huller.

Der hvor det bliver sjovt og mærkbart at smide 100 g. er på dæk, slange og fælg. Det er svinghjul som skal op og ned i fart mange gange, i løbet at en tur i skoven. Groft sagt kan man gå ud fra at den vægt man spare på dæk, slange og fælg kan ganges med 10. Forstået på den måde, at spare du 100 g. på et dæk, svare det til 1 kg på cyklen.

Desværre ser man at cykler kommer med cabon lir på styr, frempind og sadelpind, men med dæk fra et supermarked og standard hjul. Så har man måske sparet 100g. og ikke nødvendigvis fået en bedre cykel.

Hvis man går til yderlighederne og sammenligner roterende dele på en billig standard MTB, og en løbs MTB, kunne regnestykket se sådan her ud:

Billig MTB: Dæk 2x800g. Slanger 2x170g. Hjulsæt 3000g. = 4940g.
Løbs MTB: Dæk 2x450g. Slanger/latex 2x120g. Hjulsæt 1400g. = 2540g.

Det giver en forskel på 2400g. Bruger vi reglen om at gange med 10 på roterende dele, bliver det til 24 kg. forskel. Det kan godt mærkes hvis man smider 3 rammer øl (24 kg.) bag på en cykel.

Hjulsættet kan også blive for let. Der findes hjulsæt helt ned til 1100-1200g. og de holder ikke til en sjov tur med hop hvis rytteren er en standard motionist på 90+ kg.

Det kan være rigtig svært at bevise hvor meget man får ud af at spare vægt. Men det bliver helt sikkert lettere at komme op og ned i fart når cyklen vejer mindre. Og så er der en psykologisk effekt, som ofte nok er den største. Alene det at man ved man køre på noget let grej, at det ser godt ud, og at man har noget de andre ikke har, kan gøre at man lige tror lidt mere på det i en afgørende fase. Når man skal op af den lange bakke for 4. gang, er det en rar tanke at tænke ”Det er heldigvis ikke helt så hårdt for mig som for de andre”
 
Og til sidst skal man lige huske at cyklen aldrig køre selv, og at det altid er den motor som sidder på den som bestemmer farten. Og er man weekend kriger, kan det være lige så sjovt at køre på en tung cykel, som en carbon raket.

Kategorier

Kommentarer

    1

    Skriv en kommentar